reklama

Keď sa krysy bránia...

Vypočujem si „Kaskadéra“ alebo „Bulvárne krysy“? Žiadna Sophiina voľba, Elán s týmto novým songom o bulvárnych hlodavdcoch prerazil dno. Snáď to je hanbou iba Elánu, nie celej spoločnosti. Snáď...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Elán a ja

Spomienky na detstvo mám späté s Elánom. Pamätám si ako nám doma hrávali hity ako „Fero“, „Čaba neblázni“ alebo „Kaskadér“, ten bol môj obľúbený. Postupne som sa však oboznámil s osobou Joža Ráža a pochopil som, že sme na tom hodnotovo a názorovo trošku inde. Pri hudbe však rozlišujem autora a jeho dielo, takže si vždy rád pustím „Vodu čo ma drží nad vodou“ a nemyslím na to, že Jožo Ráž chce(l) strieľať „Číňanov“. Veľmi subjektívne viem povedať, že sa mi ich hudba páči. Takisto subjektívne nesúhlasím s názormi a hodnotami, ktoré napríklad Jožo Ráž prezentuje. Elán si však pre mňa prekvapil nemilé prekvapenie vo forme piesne „Bulvárne krysy“. Nepáči sa mi hudobne, žiadna tragédia, ale tá obsahová stránka... No Elán v mojich očiach hlboko klesol. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo je na tých krysách zlé

„Bulvárne krysy“ mi trpko pripomenuli ako veľké tieto názorové rozdiely sú. Pesnička je namierená voči bulvárnym novinárom, ktorí Rážovi, a asi aj zbytku kapely, už dlho ležia v žalúdku. Ráž spieva, že už bol „príliš dlho dobrý“, asi implikujúc, že bude zlý. Nech sa im ľahšie do nich kope, hneď zo začiatku ich dehumanizujú. Už z názvu je jasné, že považuje bulvár za „krysy“, nazýva ich „hnusnými smradmi“. Chce sa biť keďže je v práve, ale ako džentlmenovi sa mu nechce biť s krysami. Na to asi pri točení klipu zabudli, lebo jeden záber zachytáva ako päsťou udiera istého pána. No a potom je tu tá drobnosť ako všetkých zákerných bulvárnych hlodavcov doslova unášajú muži v kuklách, aby ich potom Ráž osobne zastrelil. Lebo veď keď o vás niekto napíše nejakú hlúposť tak ho treba zlikvidovať, nie?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Nechce sa biť s krysami pred či po údere?
Nechce sa biť s krysami pred či po údere? (zdroj: Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=xUBRjua1XJI)

Z filmu „Temný rytier“ je taký skvelý citát, že „buď zomriete ako hrdina, alebo budete žiť dosť dlho na to, aby ste videli ako sa z vás stáva darebák“ (vlastný voľný preklad). Elán síce mal ďaleko od toho, aby „zomrel ako hrdina“, ale vidieť už postaršieho Joža Ráža ako fajčí za stolom v miestnosti 2x3 metre obrovskú cigaru usrkávajúc z fľaše Jamesona a hovorí pritom Vašovi Patejdlovi a Jánovi Balážovi, že je čas na „deratizáciu“... No nazval by som to prudko tragickým až komickým. Toto platí aj o tom extrémne hlúpom vtipe na konci, keď mieri Ráž pištoľ na hlavu jedného z tých nešťastných hercov čo sa na tento klip podujali, ALE zrazu vytiahne Patejdla vodnú pištoľ. Je to smiešne, pretože si myslíme, že ich zabijú, ale nakoniec je to len hrubé zastrašovanie!!! Ako by povedal Procházka: „Chalani vám fakt musí je***...“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ako degradovať diskusiu o deratizácií...
Ako degradovať diskusiu o deratizácií... (zdroj: Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=xUBRjua1XJI)

Zodpovednosť autorov

Pri bulvárnych článkoch sa podľa mňa dozvedá viac človek o úrovni autora a o hodnote časopisu, ako o samotnom objekte skúmania toho článku. To isté však platí aj o pesničke „Bulvárne krysy“. Elán asi nepochopil, že napínať svaly a zastrašovať dáva bulváru palivo. Alebo aj pochopil, len im to je už jedno. A možno sa úplne mýlim a celý „ansámbel“ sa skrátka nudil a potrebovali nový song. Pointa je, že si to podľa mňa moc nepremysleli a akurát zhovädia seba samých.

Na tej pesničke ma však mrazí najmä spoločenský kontext. Po tých x-rokoch na scéne, prečo Elán práve teraz kope do novinárov? Ak na Slovensku vzniká precedens na takéto hrubé osočovanie novinárov v rámci mainstreamu, neviem či to je dobrá správa pre slobodu tlače a slobodu slova...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ak naozaj chceli zlepšiť spoločnosť zničením bulvárnej pliagy, načasovanie bolo otrasné. Aj keby tá pesnička bola namierená voči novinárom čo fotia ploty pre Záhradkára, je to nebezpečné pre všetkých v brandži. Všetci novinári, aj tí čo sa mi nepáčia, potrebujú podporu, pretože sú osočovaní vládou a oligarchiou, spochybňovaní konšpirátormi a lustrovaní políciou. A teraz neobhajujem bulvár, ale nech dá ruku na srdce ten, kto sa ešte nestretol s frázou „aaale čo, novinár jak novinár! Všetci sú zlí!“

A to je tá hrozba.

Elán nie je prvý rok na scéne. Nevidia bulvár prvýkrát v živote, a myslím, že si uvedomujú dôsledky svojho konania. Preto by sa nikto nemal čudovať, keď ich teraz spoločnosť odsudzuje, že to prehnali. Lebo prehnali. Naozaj mám rád hudbu Elánu, ale táto pesnička a celý jej odkaz sa mi spája s Ficovým prepitým „ksichtom“ ako rozpráva o „špinavých protislovenských prostitútkach“. Príde mi to ako úbohá fraška, ako celkom primitívny pokus o kontroverziu a pozornosť. 

Schizofrenický Elán

Elán pre mňa vždy bol, a vždy bude, taký paradox. Na jednej strane je Ráž ako jemne spieva o vode čo ho drží nad vodou, na druhej strane je Jožo čo adoruje najgrobianskejšieho grobiana Mečiara. Alebo reči o poslednom koncerte, o odchode so cťou, verzus tento pokus o získanie výtlaku na ?nový album ktorý majú vydať? (pri tomto zistení som bol zhrozený a šokovaný). A čerešničkou je obraz pánov v zrelom veku a úspešnými kariérami, čo si ale myslia, že je oukej nechať uniesť opité dievča za to, že odfotila Ráža ako si s nejakou ženou obzerá v Tescu olej.

Drzaňa jedna, takto diskreditovať Joža Ráža!!!
Drzaňa jedna, takto diskreditovať Joža Ráža!!! (zdroj: Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=xUBRjua1XJI)

Kaskadéri prídu o kariéry...

Nuž, umelec je odrazom kultúry národa. Snáď nie je aj národ odrazom umelca. Nezačnem bojkotovať Elán, ale hádam aj sami pochopia, že už je čas pobrať sa z hudobnej scény. Nalejme si čistého Jamesona, kvôli tej hanbe ich aj tak Čaba čoskoro vyhodí...

Sebastián Bražina

Sebastián Bražina

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Študent plný rozhorčenia, nespokojnosti a nádeje. Ešte neviem čo budem, ale verím, že cez písanie objavím niečo zmysluplné. Zoznam autorových rubrík:  Taje internetuDianie politickéDianie spoločenskéSúkromné výlevy

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu